Tilbake

Dehydrerte førere er like risikable som promille-førere

  • Førere kan gjøre dobbelt så mange feil hvis de er dehydrert
  • Feilene som gjøres tilsvarer kjøring over promillegrensen
  • To tredjedeler av førerne gjenkjenner ikke symptomene ved dehydrering
  • Nissan-videoen med NISMO-føreren Lucas Ordonez viser en innovativ løsning – tekstil med svette-sensor-teknologi

 

13.10.2017 – Nissan oppmuntrer bilførere til å drikke vann under kjøring for å hindre dehydrering og dermed øke sikkerheten på veien.

 

Farene ved å drikke alkohol og kjøre bil er godt kjent, men det finnes relativt lite forskning når det gjelder dehydrering og kjøring.

 

En studie1 fra 2015, sponset av European Hydration Institute og gjennomført av Loughborough University, UK, oppdaget følgende:

 

  • Førere som bare hadde drukket litt vann (25 ml) per time gjorde dobbelt så mange feil i trafikken enn de som hadde drukket tilstrekkelig med vann
  • Antall feil tilsvarte en promille på 0,08 %, den britiske promillegrensen.
  • Feilene inkluderte sen bremsing, ustabil kjøring i kjørefeltet og utilsiktet kjøring ut av veifeltet

 

Dessuten var ca. to tredjedeler av førerne ikke i stand til å gjenkjenne symptomene ved dehydrering – tretthet, svimmelhet, hodepine, tørr munn og dårligere reaksjonstider.2

 

Å drikke mer vann kan redusere disse symptomene. En studie3 fra 2013 fra to universiteter avslørte at personer som drakk en halvliter med vann før de gjennomførte mentale oppgaver, hadde 14 % bedre reaksjonstid enn de som ikke drakk vann.

 

Nissan har utviklet en innovativ løsning. Ettersom 1 av 6 personer nå bruker kroppsnær teknologi4, har Nissan blitt inspirert av helse og velvære til å utvikle mulig fremtidig bruk av avanserte, «smarte» materialer i bilen. 

 

I samarbeid med det nederlandske designfirmaet Droog, har Nissan integrert et toppmoderne tekstilbelegg med svettesensorteknologi kalt SOAK i crossoveren Nissan JUKE. Å bruke denne teknologien på rattet og forsetene i JUKE skaper et effektivt varselsystem som varsler førerne om at de må drikke mer vann.

 

SOAK-belegget skifter farge når det kommer i kontakt med svette, for eksempel fra førerens hender eller klær etter trening. Når føreren er dehydrert vil SOAK-belegget bli gult, og vil skifte til blått når føreren drikker tilstrekkelig med vann.

 

Racerføreren Lucas Ordonez, Nissan GT Academy-vinner og NISMO-fører (Nissan Motorsport), deltar i en video som viser hvordan dehydrering påvirker kjøringen.

Dr. Harj Chaggar, medisinsk rådgiver for NISMO, sier: «De fleste idrettsutøvere er opptatt av å drikke tilstrekkelig med væske, men mange utenfor idrettsverdenen er ikke klar over hvordan dehydrering påvirker fysiologiske resultater. Svette-sensor-teknologi innebygd i bilen er en innovativ måte å vise dette på, og bidrar til å varsle føreren direkte.»

 

Dette innovative SOAK-belegget var opprinnelig en idé fra Paulien Routs, forsker og designer hos Droog.

 

Paulien sier: «Jeg utviklet opprinnelig SOAK for bruk i sportsklær. Min visjon er å skape innovative løsninger som på en eller annen måte er nyttig for brukeren, benytte nye teknologier for å gjøre mote og tekstiler mer funksjonelt samt etablere nye metoder for interaksjon med vår helse og kropp.»

 

Nissan har for tiden ingen planer om å bruke svettesensorteknologi i JUKE, men denne løsningen viser merkets tilnærming til innovasjon og banebrytende sikkerhetsteknologi. JUKE er allerede utstyrt med mange avanserte Nissan Intelligent Mobility-teknologier. Blant annet Intelligent Around View Monitor med bevegelsesdetektor, blindsonevarsling og filskiftevarsling.